Smilder Oosterveld
Tot in de tweede helft van de 19e eeuw maakte het Smilder Oosterveld deel uit van een uitgestrekt veen- en heidegebied. Pas tegen het eind van de 19e eeuw komt de ontginning van het gebied goed op gang. Het huidige Smilder Oosterveld bestaat uit enkele heiderestanten, waarvan delen bebost zijn, en enkele vennen. Bij de aanleg van de autoweg Drachten-Emmen in 1972 kreeg Het Drentse Landschap de kans het gebied aan te kopen.
Wandelen
De gemarkeerde wandelroute door het zuidelijke deel van het Smilder Oosterveld is 2,5 kilometer lang. Het startpunt van deze wandeling is te bereiken door vanaf de Drentse Hoofdvaart het weggetje naar de Televisietoren van Hoogersmilde in te slaan. De weg loopt voorbij de toren als zandweg tot aan het terrein.
Dwangarbeid
Er is hier niet alleen naar veen gegraven. In het bos in de zuidelijke uitloper van het terrein liggen overblijfselen van tankgrachten, loopgraven en mitrailleursnesten uit de Tweede Wereldoorlog. De structuren maken deel uit van een in 1944-45 aangelegde Duitse verdedigingslinie van noord naar zuid door Drenthe. De grachten en putten werden uitgegraven door grote groepen dwangarbeiders.
Onderduikershol Oranje
Tijdens de Tweede Wereldoorlog stelde de Duitse bezetter vanaf mei 1943 de Arbeitseinsatz in. Mannen tussen 18 en 35 jaar moesten als dwangarbeider in Duitsland werken in de wapen- en munitie-industrie. Hiervoor hielden de Duitsers razzia’s in dorpen en steden. Mannen die zich niet hadden gemeld, werden opgespoord en alsnog als dwangarbeider naar Duitland gestuurd. Om aan de razzia’s te ontkomen, maakten Bertho Dijk en Herman Kramer uit Oranje in 1943 een onderduikershol.